Theekransje

Op ontdekkingstocht door Europa

Op 25 augustus vertrok ik naar Dubrovnik om daar te beginnen aan een korte rondreis door Europa. Met de nadruk op Oost-Europa bezocht ik onder andere steden in Hongarije en Tsjechië. Deze reis was een groepsreis, iets wat ik nog nooit eerder had gedaan. Al snel kwam ik er achter dat de organisatie waar ik mee reisde, Topdeck (non spon helaas), voornamelijk populair is onder de Aussies. Ik kwam in een gezellige groep met vooral Aussies en Nieuw-Zeelanders terecht, en samen bezochten we negen plaatsen in 2,5 week!

Dubrovnik
De eerste stad van de reis is Dubrovnik, Kroatië. Deze stad stond al lange tijd bovenaan mijn 'travel to do list' en ik heb bewust gezocht naar een tour die deze stad aan zou doen. Mijn verwachtingen zijn helemaal waargemaakt! De oude stad van Dubrovnik is één onwijs mooi gebied. Alles hier is oud en sfeervol. Voor de Game of Thrones kijkers onder ons, Dubrovnik wordt gebruikt als set voor scenes in King's Landing. Daarnaast wordt mijn lievelingsplekje van Dubrovnik, het eiland Lokrum dat vlak voor de kust ligt, gebruikt als set voor scenes in onder andere Qatar. Waar de binnenstad heel oud en hectisch is (er zijn veel toeristen van met name cruiseschepen) is Lokrum een oase van rust. Je kunt hier zwemmen, chillen op de rotsen, wandelen, heuvels beklimmen (geen aanrader als het 34 graden is, believe me) en een drankje doen. In de bossen kom je soms niemand tegen, een fijn contrast met de drukte in de binnenstad. Mijn hoogtepunten van mijn bezoek aan Dubrovnik: Lokrum, de wandeling over de oude stadsmuren en een bezoek aan fort Lovrijenac.

Plitvice meren
De kans is groot dat je nu denkt; the fuck zijn de Plitvice meren? Deze meren liggen in Kroatië en zijn zeker een plekje op je wishlist waard! Het gebied staat niet voor niks op de UNESCO Werelderfgoed lijst. Wat je er kunt verwachten: meren met superhelder water, veel watervallen en betoverende uitzichten. Je kunt verschillende routes langs de meren lopen. Wij deden één van de langste routes en deze viel ons onwijs mee ondanks de hitte. Met een bootje word je van de ene naar de andere kant van het grootste meer gebracht, wat erg fijn is als je al een aantal dagen door een stad hebt geslenterd.

Boedapest
De volgende stop in de reis was Boedapest, Hongarije. Ik ben een beetje verliefd geworden op deze stad. Het is een typische stad waar je lekker kan rondslenteren en overal wel een interessant gebouw tegen kan komen. Boedapest heeft onder andere veel ‘ruin bars’: leegstaande gebouwen die zijn omgetoverd tot bars of clubs, vaak voorzien van de meest willekeurige voorwerpen in het interieur. De bar waar wij heen gingen, Szimpla, heeft bijvoorbeeld matrasvering verwoven met lampjes en deze gebruikt als decoratie van een poort, en ik dronk mijn cocktail zittend onder een droogkap uit een kapsalon. De rommelige en quirky inrichting geeft een gezellige sfeer en de verschillende ruimtes hebben allemaal hun eigen muziek. Budapest is sowieso een creatieve stad, waar ik bijvoorbeeld veel galerieën ben tegengekomen. 's Avonds is vooral het parlementsgebouw heel indrukwekkend, maar ook andere gebouwen zijn mooi uitgelicht. Zeker een stad om nog eens heen te gaan!

Bratislava
Als je met een bus reist in Europa, moet je er rekening mee houden dat de chauffeur na een bepaald aantal uren een tijdje pauze moet hebben. Voor de lange pauze maakten wij altijd een tussenstop in een stad, zodat de chauffeur kon chillen en wij niet hoefden te wachten op een parkeerplaats. De eerste stad die we op deze manier bezochten was Bratislava en zo kon ik dus ook Slowakije toevoegen aan het rijtje bezochte landen. Een kort bezoek aan deze stad leerde ons al snel dat het een schattig stadje is dat je eigenlijk in een paar uur wel gezien hebt. Er zijn veel restaurantjes en souvenirwinkeltjes, en de sfeer in de stad is prima. Een leuke tussenstop voor ons dus!

Wenen
Ik moet toegeven: van alle steden waar ik heen zou gaan was ik het minst enthousiast over Wenen. Dat het een mooie stad is wist ik wel, maar het leek me te 'clean'. Ik hou van street art, van galerieën en straatverkopers. Vooraf dacht ik dat Wenen me daarom niet zo zou boeien. Daar kwam al verandering in toen we met de bus door de stad reden. Wát een mooie stad is dit! Ja, het is heel clean en statig maar zeker niet op een slechte manier. Deze stad is niet te vergelijken met de meer rommelige steden die we eerder bezochten, Wenen is wat mij betreft vrij uniek. De grandeur is overal en ook dit is een typische rondslenter stad. Ik was blij verrast! De avond brachten wij door in Prater, de permanente kermis in Wenen. Zelfs dit was leuk, ondanks het feit dat ik normaal niet echt van kermis hou.

Mauthausen concentratiekamp
Onze volgende busstop was Mauthausen concentratiekamp in Oostenrijk. Wanneer je een tour als deze doet kom je in bijna elke stad wel sporen van de Tweede Wereldoorlog tegen. Veel steden hebben te maken gehad met deportaties en soms ook met gevechten en bombardementen. Daarom was het goed dat we deze tussenstop deden. Een concentratiekamp is natuurlijk niet een gezellige tussenstop, maar wel een leerzame en indrukwekkende. Vooral voor de groepsgenoten die niet uit Europa komen was het leerzaam. Ikzelf vond het heel intens en vooral de kamer waar alle namen van alle slachtoffers genoemd worden was heel indrukwekkend. Er was ook veel aandacht voor de vele Nederlandse slachtoffers in dit kamp. Wat ik verder mooi vond was dat werkelijk elke groep een eigen memorial had, zelfs een groepje van vijf priesters die een poging hebben gedaan om mensen daar te helpen. Iedereen wordt herdacht.

Praag
Tegen de tijd dat wij Praag bezochten was ik kapot. Het tempo van de reis lag heel hoog: 1 volle dag per stad en dan weer de bus in. Daarnaast hebben wij in alle steden gekampeerd, wat je opbreekt. Praag hebben we daarom rustig aan gedaan. En weer: een goede slenterstad! Veel bezienswaardigheden bevinden zich rondom de Charles Bridge. Uiteraard hebben we de astronomische klok gezien, met de tegenvallende 'show' op het hele uur. Serieus, als je ooit in Praag bent, doe vooral geen moeite om op het hele uur bij de klok te zijn. Het is underwhelming: er komen alleen twee poppetjes die rondjes draaien. Ook de John Lennon Wall was een bezoekje waard, zeker als je net als ik van street art houdt.

Dresden
Wederom een verplichte tussenstop, ditmaal in de Duitse stad Dresden. Deze stad is zwaar gebombardeerd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Helaas regende het heel hard tijdens ons bezoek en hebben we dus even snel rondgelopen voordat we naar een typisch Duitse lunchplek gingen: een curryworst kraam. Deze was speciaal omdat je verschillende variaties van 'heetheid' kon krijgen: 1 was mild, 7 was superpittig en niet aan te raden. Aangezien wij drie Indiërs in onze groep hadden besloten zij de uitdaging aan te gaan. Tranen liepen hen over de wangen, maar het is ze gelukt. Dresden zelf is een schattige stad met veel nieuwbouw maar ook nog wel wat karakter, maar ik zou er niet snel nog een keer heen gaan. Nu vraag je je misschien af, waarom deze foto met tentjes? Aangezien ik geen leuke foto's heb van Dresden wil ik jullie graag inzicht geven in ons campingbestaan. Het goede nieuws is dat we vanaf de volgende stad in hostels sliepen, hoezee! Geen leeglopende luchtbedden!

Berlijn
Dit is zonder twijfel één van de steden waar ik de hoogste verwachtingen van had. Ondanks vele aanbevelingen van vrienden was ik nog nooit in Berlijn geweest, maar het leek me vooraf al een geweldige stad. Ik heb een grote voorliefde voor Londen en Berlijn leek me in veel opzichten vergelijkbaar. Dit bleek inderdaad zo te zijn: veel verschillende wijken en sferen, veel te doen, altijd levendig en druk. Ik was gelijk fan! Uiteraard moet je in Berlijn aandacht besteden aan de geschiedenis van de stad, dus wij deden onder begeleiding van een enthousiaste gids een Third Reich Walking tour. Heel leerzaam en een goede manier om belangrijke plekken uit de oorlog te zien. Na een bezoek aan Topography of Terrors gingen we verder naar wat ik echt móést doen: de Alternative Walking Tour. Vorige maand deed ik deze tour in Londen en dit beviel zo goed dat ik deze ook in Berlijn graag wilde doen. Het idee is simpel: deze tour bezoekt niet de toeristische hotspots maar de alternatieve kanten van de stad. Met een focus op street art maar ook de artistieke historie van de wijken neemt de tour je mee naar plekken waar je normaal niet komt. Uiteraard was ik helemaal in mijn element als street art fan, maar ook als je geen street art nerd bent maar het wel kan waarderen of meer wil weten over de andere kant van een stad is deze tour echt de moeite! Twee walking tours en vele kilometers later was ik uitgeput en beloofde ik mezelf om zeker nog een keer terug te gaan naar deze stad!

Volgende bestemming: Nederland. Eerst kregen we hier een tour op een kaas- en klompenboerderij, gegeven door twee seksistische boeren waar ik me meerdere malen voor heb verontschuldigd tegenover de groep. Nee, niet álle Nederlanders zijn zo. Sorry groep. De tour ging door naar Amsterdam, waar ik natuurlijk niet zo veel toeristje heb gespeeld: ik ken Amsterdam goed genoeg om te weten dat het niet mijn favo stad is. Omdat het wel gezellig is om nog iets met de groep te doen ben ik meegeweest met een fietstour. Bewezen: toeristen moet je geen fiets geven. Na wat shoppen en ons afscheidsdiner zat de reis er voor mij op. De rest van de groep ging door naar het drop-off punt in Londen, maar ik ging moe maar voldaan mijn eigen bedje in.

Deze tour was heftig: het heeft een hoog tempo, je reist best veel in de bus en het kamperen kan je opbreken. Desondanks zou ik het wel aanraden. Je leert veel nieuwe mensen kennen en ziet veel toffe plaatsen. En natuurlijk kan je altijd nog een keer terug naar de plaatsen die je nog een keer wil zien.

Author image
Britt – 26 jaar – Ik word blij van thee, muziek, Netlfix, reizen, slapen en sarcasme. Maar vooral van thee. Thee is belangrijk. Ik heb meningen over dingen.